Chociaż edukacja w Polsce doświadczała przez ostatnie lata transformacji, które niestety przynosiły szereg wyzwań, stolica naszego kraju, Warszawa, odnotowała wzrost liczby instytucji edukacyjnych – powstało tam dodatkowo 12 szkół oraz 26 przedszkoli. Miasto ma również zaawansowane plany na dalszy rozwój sektora oświatowego – szczególnie w kontekście nowych żłobków realizowanych w ramach lokalnego programu.

Polski system edukacji przechodził przez ciężkie czasy, z niezrozumiałą „reformą” oświaty prowadzącą do długotrwałych efektów, próbami centralizacji systemu przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, ograniczenia autonomii placówek edukacyjnych i wprowadzenia ideologii do procesu nauczania, co wszystko spotkało się z gwałtownym oporem ze strony nauczycieli. Do tego dołożyły się skutki pandemii i konfliktu ukraińskiego. Mimo tych przeciwności losu, Warszawa kontynuowała swoje zobowiązanie do inwestowania w edukację najmłodszych mieszkańców. Jak mówi prezydent miasta Rafał Trzaskowski – w ciągu ostatnich czterech lat oddano w Warszawie do użytku 12 nowych szkół i 26 przedszkoli.

Nowo powstałe placówki edukacyjne, obejmujące zarówno szkoły jak i przedszkola, są realizowane zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i szacunku dla zasobów. W tym samym czasie miasto dokonało rozbudowy, modernizacji i remontów wielu z ponad 800 istniejących obiektów edukacyjnych – co było ogromnym wyzwaniem, szczególnie biorąc pod uwagę spadek dochodów budżetowych miasta.

Na horyzoncie jest już kilka kolejnych inwestycji. Obecnie miasto prace budowlane prowadzi na terenach czterech szkół i pięciu przedszkoli. Dla celów finansowania tych działań, w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej zarezerwowano sumę przekraczającą 920 milionów złotych na najbliższe trzy lata.

Kolejne inwestycje dotyczą całego miasta. Na terenie osiedla Chrzanów w dzielnicy Bemowo trwa budowa nowego kompleksu szkolno-przedszkolnego wartego ponad 126 mln zł. Podobny obiekt powstaje przy ulicy Hennela w Ursusie, z budżetem przewyższającym 100 mln zł. Kolejna duża inwestycja planowana jest na Białołęce, gdzie niedawno podpisano umowę na realizację projektu.

W tym roku oddano do użytku zmodernizowane i rozbudowane przedszkole przy ulicy Podróżniczej, które kosztowało ponad 40 milionów złotych. Jednocześnie w Wesołej powstaje nowoczesne liceum ogólnokształcące dla 600 uczniów, którego koszt wynosi prawie 44 miliony złotych – zakończenie prac planowane jest na pierwszą połowę 2024 roku.

Od tego roku mieszkańcy Warszawy mają dostęp do nowych przedszkoli, w tym jednego z najbardziej nowoczesnych obiektów tego typu na terenie miasta przy ulicy Rembrandta w dzielnicy Targówek, gdzie edukacja objęta jest ponad 200 dzieci.

W 2023 roku zakończono budowę Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego jako część rozbudowy Centrum Nauki Kopernik. W obiekcie utworzono cztery przestrzenie badawcze – laboratoria i pracownie wyposażone w specjalistyczny sprzęt służący do tworzenia produktów i rozwiązań edukacyjnych.

Miasto rozwija również program żłobkowy, który zapewnia ponad 17 tys. najmłodszych warszawianek i warszawiaków bezpłatną opiekę do trzeciego roku życia. W przyszłym roku planowane jest otwarcie kolejnego tysiąca miejsc w nowych placówkach, między innymi na Woli, Białołęce, Targówku i Ochocie.

W latach 2019-2023 Warszawa przeznaczyła na inwestycje w sektor oświaty ponad 1 miliard 775 milionów złotych, a na remonty istniejących szkół i przedszkoli dodatkowo ponad 550 milionów złotych. Łączna suma wydanych środków wyniosła więc ponad 2,3 miliarda złotych.

W następnym roku planujemy rozbudowę sieci szkolnej i przedszkolnej zgodnie z prognozowanym wzrostem demograficznym. Zajmiemy się także dostosowaniem struktur szkolnictwa zawodowego do potrzeb warszawskiego rynku pracy, uwzględniając ofertę dla dorosłych. Planujemy również utworzenie oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych w miarę zwiększania się liczby dzieci z orzeczeniami – wyjaśniła Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.

Na najbliższe lata planowane są również rozmaite inwestycje w odnawialne źródła energii w budynkach oświatowych. Zakładana instalacja OZE (Odnawialne Źródła Energii), w tym paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła czy kolektorów słonecznych, pozwoli na ograniczenie kosztów operacyjnych placówek.

Obiekty oświatowe pełnią również funkcję centrów lokalnych, które swoimi zasobami mogą wspierać lokalną społeczność. Realizowane i planowane inwestycje charakteryzują się otwartością, swobodną i intuicyjną komunikacją, wpisaną w architekturę budynku i jej powiązania z przestrzenią zewnętrzną.