Od 7 stycznia rusza kolejna odsłona budżetu obywatelskiego, który będzie dostępny dla zgłaszania projektów do 21 stycznia. Już od wtorku, 3 grudnia urzędnicy zaczną organizować spotkania informacyjne na temat zmienionych zasad tego budżetu, którego cel jest teraz skierowany jeszcze bardziej na działalność lokalną.

Warszawa przechodzi przez proces ewolucji, przekształca się i pojawiają się nowe wymagania. Ta ewolucja dotyka również budżet obywatelski, dla którego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu nowych regulacji do Uchwały w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m.st. Warszawy w formie budżetu obywatelskiego – powiedziała Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.

Dla tych, którzy angażują się w budżet obywatelski, kluczowe było przywrócenie mu bardziej lokalnego charakteru. W związku z tym w dzielnicach wprowadziliśmy podział na mniejsze obszary i utworzyliśmy specjalny fundusz na realizację wyłącznie lokalnych pomysłów – dodała wiceprezydentka Aldona Machnowska-Góra.

Od nowej edycji budżetu obywatelskiego, fundusz przeznaczony na projekty lokalne będzie stanowił 50% wszystkich środków, a 30% zostanie przeznaczone na projekty dzielnicowe, które obejmują co najmniej dwa wydzielone obszary lokalne. Pozostałe 20% środków zostanie przekazane na projekty wybrane w głosowaniu miejskim, obejmującym co najmniej dwie dzielnice.

Podczas konsultacji społecznych mieszkańcy Rembertowa i Wesołej argumentowali przeciwko wydzielaniu obszarów lokalnych na ich terenach. Te argumenty zostały uwzględnione w zmieniającej się uchwale, co oznacza, że te dwie z 18 dzielnic nie będą realizować pomysłów na poziomie lokalnym.

Lista poparcia dla każdego projektu jest wymogiem wynikającym z Ustawy o samorządzie gminnym. Od nowej edycji autorzy do swojego pomysłu dołączą: 15 (zamiast 40) podpisów mieszkańców Warszawy dla projektu miejskiego, 10 (zamiast 20) podpisów mieszkańców dzielnicy dla projektu dzielnicowego i 5 podpisów zebranych od mieszkańców obszaru lokalnego, którego dotyczy zgłaszany pomysł. Na poprawienie braków i odniesienie się do propozycji niezbędnych modyfikacji projektu na etapie oceny pomysłodawcy będą mieć 5 dni (zamiast 3).

Projekty „miękkie”, czyli takie, które nie wymagają ponoszenia kosztów finansowych na nieruchomość, mogą być realizowane na terenach, które nie należą do m.st. Warszawy. Ta zmiana umożliwia, że inicjatywy związane z organizacją warsztatów, zajęć sportowych czy wydarzeń kulturalnych, będą mogły być bardziej dostępne dla warszawiaków pod względem ich lokalizacji.

Od 12. edycji każda osoba biorąca udział w głosowaniu (nie musi być zameldowana w Warszawie ani mieć ukończonych 18 lat), może zagłosować na nie więcej niż 5 projektów na poziomie lokalnym, 5 projektów na poziomie dzielnicowym i 5 na poziomie miejskim. Termin głosowania został również zmieniony. W roku 2025 głosowanie zarówno online jak i w formie papierowej rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 15 czerwca.

Najbliższe spotkania o nowych zasadach, w tym o obszarach lokalnych planowane są na grudzień, co stanowi początek wsparcia, jakie mieszkańcy, którzy chcą zgłosić projekty otrzymają od urzędników w 12. edycji. Kolejne wydarzenia, w tym konsultacje pomysłów i wsparcie w ich pisaniu zaplanowane są na styczeń 2025.