Oczekuje się, że pierwsze śnieg zacznie padać już w piątkowy wieczór. W sobotę przewiduje się ciągłe opady śniegu przy temperaturze poniżej zera. Prognozy zapowiadają też intensywne podmuchy wiatru, które mogą wywoływać zawieje i zamiecie śnieżne. Te trudne warunki atmosferyczne wymagają natychmiastowej reakcji zarządców dróg i chodników, które powinny być dostosowane do panującej sytuacji pogodowej.
Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) w Warszawie jest kluczowym organem odpowiedzialnym za odśnieżanie. Centrum Dowodzenia monitoruje prognozy pogody i bieżące warunki meteorologiczne przez całą dobę, a kontrolerzy ZOM dokonują rzeczywistego sprawdzenia stanu nawierzchni na miejscu. Gotowość do działania zgłosiło 300 pługów i posypywarek, a magazyny firm zajmujących się odśnieżaniem miasta są pełne ton piasku, który będzie używany na obszarach przeznaczonych dla pieszych.
Aktualizacje na temat działań ekip czyszczących są publikowane na stronie internetowej ZOM oraz na platformach mediów społecznościowych w czasie rzeczywistym.
Zarząd Oczyszczania Miasta zleca prace związane z zimowym utrzymaniem 1500 km dróg, po których kursują autobusy miejskie. W zależności od specyfiki danej operacji, może zostać wysłanych nawet ponad 300 posypywarek i pługów. ZOM jest również odpowiedzialny za utrzymanie czystości na niektórych obszarach przeznaczonych dla pieszych, co obejmuje 4 mln m kwadratowych chodników nieprzylegających do nieruchomości, przystanków autobusowych i dojść do metra. Śnieg z tych terenów jest mechanicznie zgarniany przez pługi chodnikowe i ręcznie przez pracowników wyposażonych w szufle, po czym nawierzchnie są posypywane piaskiem. Priorytetem są miejsca o największym natężeniu ruchu, takie jak węzły przesiadkowe, a także schody czy kładki, które są szczególnie ważne dla bezpieczeństwa pieszych.
Jednak w przypadku ciągłych i długotrwałych opadów śniegu, proces oczyszczania, zwłaszcza na terenach dla pieszych, może wymagać znacznie więcej czasu. Prace rozpoczynają się już podczas opadów, ale ostateczne efekty często mogą być osiągnięte dopiero po zakończeniu opadów.
Bezpieczne poruszanie się po Warszawie w zimie to wspólna odpowiedzialność. Zarząd Oczyszczania Miasta to tylko jeden z wielu zarządców, którzy koordynują prace porządkowe w mieście w okresie zimowym. Wiele innych podmiotów również ma obowiązek dbać o czystość.
Za utrzymanie dróg ekspresowych, w tym mostu Południowego im. Anny Jagiellonki i gen. Stefana Grota-Roweckiego, odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zarząd Oczyszczania Miasta dba o drogi, po których kursują autobusy, natomiast urzędy 18 dzielnic odpowiedzialne są za drogi gminne, które nie są obsługiwane przez autobusy miejskie. Za drogi osiedlowe i wewnętrzne odpowiadają lokalni zarządcy terenu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest odpowiedzialna za chodniki, kładki, schody i ścieżki rowerowe wzdłuż dróg ekspresowych, natomiast właściciele, zarządcy i administratorzy nieruchomości dbają o chodniki przylegające do nieruchomości. Chodnikami nieprzylegającymi do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych zajmuje się Zarząd Oczyszczania Miasta, a urzędy dzielnic dbają o te nieprzylegające do nieruchomości oraz trasy rowerowe wzdłuż dróg gminnych.
Na koniec, Zarząd Terenów Publicznych odpowiada za chodniki w dzielnicy Śródmieście, Zarząd Praskich Terenów Publicznych zarządza tymi w Pradze-Północ, a Zarząd Zieleni dba o parki.