Budowa linii tramwajowej będącej częścią wielkiego projektu mającego połączyć Wolę z Wilanowem nabiera rozpędu.

Inwestycja, prowadzona jest we współpracy Tramwajów Warszawskich i stołecznego ratusza. Linia istotnie polepszy komunikacje dzielnicy ze śródmieściem, przyspieszając dojazd oraz ograniczając ruch samochodowy. Do tej pory mieszkańcy skazani byli na autobusy, te zaś na ruch uliczny i zatory, które znacząco wpływały na czas przejazdu. Ciężko także polegać na obciążonej stacji metra linii M1 Wilanowska, dzielnica potrzebuje środka transportu z prawdziwego zdarzenia.

Tramwaj Wilanów – Wola

Nowa trasa przebiegać będzie od okolicy Świątyni Opatrzności Bożej oraz ulicy Branickiego, Aleją RP, Jana III Sobieskiego, Belwederską, Spacerową aż do ulicy Puławskiej, gdzie tramwaje kontynuują podróż do centrum czy po nowych torach ulicą Racławicką w kierunku dworca zachodniego oraz Woli. Lepszy dostęp dla pasażerów zapewnią także odnogi na Św. Bonifacego oraz na Gagarina. Łącznie to w sumie aż 15 zupełnie nowych przystanków.

Tramwaje będą jeździć średnio co 4 minuty, a do centrum dojedziemy w 25 minut.

Wilanowski tramwaj – dużo zieleni w projekcie

Duża ingerencja w dotychczasową tkankę miejską niestety wymagała wielu wycinek i ciąg ulic objętych inwestycją zamienił się w rozkopany plac budowy. Nie zapomniano jednak o zieleni, której po ukończeniu prac ma pojawić się nawet więcej niż dotychczas. W zasięgu inwestycji na 7,5-kilometrowym odcinku znajdowało się niespełna 1500 drzew, z czego 28% przeznaczono do wycinki.

W zamian jednak planowane jest 1000 drzew w ramach nasadzeń kompensacyjnych. W tej akcji partycypować będzie też wykonawca (Budimex), który zobowiązał się zasadzić 400 nowych drzew. Tu, wpływ na ostateczny kształt wpłynąć mogą także sami mieszkańcy. Do 15 marca spółdzielnie i wspólnoty mogą składać zgłoszenia w sprawie lokalizacji nowych drzew.

Kiedy pojedziemy tramwajem do Wilanowa?

Inwestycja warta jest 685 mln złotych. Zaawansowane prace trwają już na ulicy Gagarina, gdzie układane są szyny, z kolei na drugą odnogę na Stegny, nie dawno podpisano umowę. Front robót jest bardzo rozległy, obejmuje praktycznie cały odcinek nowej trasy, co wiąże się z wieloma utrudnieniami w ruchu. Ostatnie prace powinny zakończyć się pod koniec 2024 roku.