Zbliża się okres intensywnych promocji i wyprzedaży, zwłaszcza związanych z dniem znanym jako „Black Friday”. W tym czasie, niezliczone reklamy na stronach internetowych i mediach społecznościowych będą kusić atrakcyjnymi ofertami i niskimi cenami produktów. Jednakże, niezbędne jest zachowanie czujności i zdrowego rozsądku, aby nie paść ofiarą fałszywych ofert i stracić pieniądze. Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości przygotowali kilka wskazówek, które pomogą zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępcy.
Okres wyprzedaży i promocji to czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy zdają sobie sprawę, że wiele osób intensywnie przeszukuje Internet w poszukiwaniu najlepszego dealu. Aby nie dać się nabrać na fałszywe oferty, warto stosować się do wskazówek przygotowanych przez ekspertów z dziedziny bezpieczeństwa cyfrowego.
Fałszywe sklepy internetowe często kuszą bardzo niskimi cenami. Warto jednak zwrócić uwagę, czy podany jest adres firmy oraz dane rejestracyjne, takie jak numery NIP i REGON. Warto również sprawdzić numer KRS, który można zweryfikować online, oraz datę uruchomienia sklepu internetowego – im dłużej sklep istnieje, tym większe jest prawdopodobieństwo, że jest bezpieczny.
Korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu na portalach aukcyjnych należy prowadzić na danym portalu, aby uniknąć komunikacji poprzez szyfrowane komunikatory, które są często wykorzystywane przez przestępców. Należy również sprawdzić wiadomości otrzymane podczas płatności mobilnych i dokładnie czytać, na co wyrażamy zgodę i jaki przelew potwierdzamy.
Cyberprzestępcy często wykorzystują media społecznościowe do dotarcia do jak największej liczby użytkowników. Oferty są atrakcyjne i korzystne cenowo, a fałszywe strony często proszą o podanie poufnych danych logowania, w tym do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że podanie takich danych na spreparowanej stronie to przekazanie ich bezpośrednio w ręce przestępcy.
Jednym z popularnych sposobów oszustwa jest tzw. metoda „BLIK”. Polega ona na włamaniu się na konto na portalu społecznościowym i masowym rozsyłaniu do znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Oszuści podszywają się pod znajomego lub członka rodziny, i zazwyczaj proszą, aby nie przeszkadzać i nie dzwonić. Stąd, jeżeli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby, a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.