Warszawa otrzymała długo oczekiwane otwarcie dwóch ulic, Spacerowej i Goworka, które były zamknięte z powodu budowy tramwaju do Wilanowa. Jednakże, planowane otwarcie na przełomie listopada i grudnia nie zostało dotrzymane przez drogowców, a obie arterie drogowe zostały udostępnione dopiero 11 grudnia. Mimo tego, korzystać z nich mogą na razie jedynie autobusy miejskiej komunikacji i to tylko w jednym kierunku – ku dołowi. Kolejne zmiany przewidziane są na koniec grudnia, kiedy to samochody będą mogły pojechać tymi ulicami. Niestety, planowany jest również początek utrudnień na innym odcinku – na skrzyżowaniu ulic Chełmskiej i Dolnej.
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), północna jezdnia Goworka oraz wschodnia jezdnia Spacerowej – od Puławskiej do Belwederskiej, zostały otwarte dla autobusów 11 grudnia rano. Obecnie po tych ulicach kursują autobusy ośmiu linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81. Autobusy tych linii jeżdżą w dół, do Belwederskiej, natomiast w przeciwną stronę autobusy linii: 131, 167, 168, N31 i N81 nadal korzystają z tras objazdowych ulicami Nabielaka lub Sułkowicką. Autobusy o numerze 119 pozostały na swoich dotychczasowych trasach.
Informacje od ZTM przekazują również, że kierowcy pojazdów prywatnych będą mogli korzystać z ulicy Goworka oraz Spacerowej za kilka tygodni. Wówczas nie tylko autobusy, ale i samochody będą mogły jechać jednym kierunkiem – w dół, do Belwederskiej. W tym samym czasie zostanie otwarta północna jezdnia ulicy Gagarina. Autobusy z ulicy Spacerowej nie będą musiały korzystać z objazdu przez ulice Nabielaka i Sułkowicką, ale przejadą prosto w Gagarina. Przywrócona zostanie też organizacja ruchu sprzed budowy tramwaju na placu Unii Lubelskiej oraz otwarta jezdnia ulicy Puławskiej prowadząca na plac.
ZTM podaje również, że otwarcie drugiej jezdni ulicy Spacerowej nastąpi dopiero w drugim kwartale 2024 roku. Prace nad budową torowiska i sieci trakcyjnej będą trwać na tej ulicy również po jej udostępnieniu dla samochodów i autobusów. Przypomnijmy, że pierwotnie planowane otwarcie ciągu ulic Spacerowa i Goworka miało miejsce we wrześniu. Ratusz w Warszawie twierdzi, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich jak i największy projekt tramwajowy w Polsce, z łączną długością prawie 19 kilometrów, łączący Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.
Planowane zakończenie opóźnionych prac związanych z budową tramwaju do Wilanowa przewiduje się na wrzesień 2024 roku.