Związek Banków Polskich, wzorem współpracy z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendą Główną Policji, wyraźnie ostrzega obywateli. Mimo postępującej cyfryzacji i coraz większej roli internetu w codziennym życiu Polaków, wiele osób nadal nie posiada pełnej świadomości zagrożeń płynących z cyberprzestrzeni.
Wirtualny świat otwiera przed nami liczne możliwości, ale jednocześnie niesie ze sobą ryzyko. Często brakuje nam odpowiedniej edukacji w kwestii cyberbezpieczeństwa, a przede wszystkim świadomości, jak powinniśmy się zachowywać w sieci. Jest to szczególnie istotne, gdyż cyberprzestępcy potrafią wykorzystać naszą niewiedzę i niedoświadczenie w tej dziedzinie.
Niektóre metody stosowane przez osoby mające na celu wyłudzenie pieniędzy są szczególnie perfidne. Na przykład, korzystają ze społecznościowych platform komunikacyjnych do manipulowania swoimi ofiarami. Konkretny przypadek dotyczył klientki banku, która otrzymała wiadomość od osoby pretendującej do roli jej syna poprzez komunikator internetowy na swój telefon komórkowy.
Wysłana wiadomość zawierała informacje o rzekomym wypadku, w którym uczestniczył jej syn. Podkreślono, że mimo zaistniałej sytuacji, syn jest cały i zdrowy. Przekazano również, że stracił telefon w wyniku tego incydentu i skontaktował się z matką z innego numeru. Następnie poprosił o pilny przelew pieniędzy, które miałyby być przeznaczone na holowanie uszkodzonego pojazdu. Cyberprzestępcy podali własne dane bankowe jako miejsce przelewu funduszy. Klientka banku, będąca pod wpływem stresu wywołanego fałszywą informacją o zagrożeniu życia jej syna, stała się ofiarą oszustwa.