W roku 2024, warszawskie lokale gastronomiczne i food halle zdobyły miejsce na liście najważniejszych turystycznych punktów zainteresowania w stolicy, stając ramię w ramię z takimi miejscami jak Centrum Nauki Kopernik czy Stadion Narodowy. W rankingu popularności, kuchnia stołeczna jest druga zaraz po kulturze, co do oceny przez przyjezdnych turystów.

Z przeprowadzonych badań wynika, że dla mieszkańców Warszawy najbardziej charakterystyczne potrawy to schab po warszawsku, flaki po warszawsku oraz zrazy po warszawsku. Jeśli chodzi o słodycze, na topie są czekolada Wedla, rurki z kremem, wuzetka i pańska skórka. Warszawa to przestrzeń, gdzie polskie tradycyjne smakołyki spotykają się z nowoczesnymi trendami gastronomicznymi z całego globu. Badania wśród obcokrajowców, którzy odwiedzali Warszawę pokazały, że ich oczekiwania dotyczące kuchni były spełnione, a jedzenie zostało ocenione jako smaczne i stosunkowo niedrogie.

Turystyka kulinarna to rozwijający się trend, który zdobywa coraz większą uwagę turystów w poszukiwaniu unikalnych smaków i niezapomnianych kulinarnych doświadczeń. Warszawa prezentuje różnorodną ofertę restauracji, kawiarni i barów, które proponują zarówno tradycyjne polskie dania, jak i nowoczesne interpretacje potraw z całego świata. Wiele z nich kładzie nacisk na świeże, lokalne składniki oraz innowacyjne podejście do tradycyjnej kuchni – podkreśla Paweł Moras, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.

Gastronomiczna turystyka zyskuje na znaczeniu na globalnym poziomie, a wielu podróżujących wybiera odkrywanie lokalnej kuchni jako główny punkt swoich podróży. Spośród turystów odwiedzających Warszawę w 2024 roku, aż 91% skorzystało z gastronomicznej oferty miasta. Bogactwo oferty pozwala mieście na zapadnięcie w pamięć jako atrakcyjny cel dla fanów kulinarnej podróży. W 2024 roku do grona warszawskich restauracji docenionych przez Przewodnik Michelin dołączyły nowe miejsca. Dwie z nich mogą się pochwalić jedną gwiazdką, sześć uzyskało wyróżnienie Bib Gourmand, a kolejne dwanaście zostało rekomendowanych przez Przewodnik.

Warszawiacy zdecydowanie polubili korzystanie z gastronomii. Lokale odwiedzają najchętniej w piątki i soboty. Aż 36% badanych przyznaje, że korzysta z nich kilka razy w miesiącu, a kolejne 33% co najmniej raz w tygodniu.

Badania wykazały, że aż 78% klientów to osoby stałe, które wybierają lokale w bliskim sąsiedztwie swojego domu. Często są to kawiarnie i restauracje na osiedlach daleko od centrum miasta, które przyciągają lokalną społeczność, tworząc z nią emocjonalne więzi. Właściciele i pracownicy poznają swoich klientów, co tworzy atmosferę bliskości i zaufania. Ten model działania przypomina włoskie, rodzinne restauracje, gdzie goście czują się jak u siebie, a dzięki rodzinnej atmosferze i gościnności, chętnie wracają i włączają te powroty do swoich regularnych planów.