Został już wybrany podmiot, który będzie odpowiedzialny za stworzenie projektu pierwszego odcinka trzeciej linii metra w Warszawie. Odcinek ten ma mieć swoje początki na Stadionie Narodowym i kończyć się na stacji Gocław. Konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt zostało wybrane do zaprojektowania nowej trasy, która składać się będzie z siedmiu stacji, w tym sześciu nowych, na odcinku długości osiem kilometrów. Początek budowy linii M3 jest planowany na rok 2028.

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, wyraził się z entuzjazmem na temat nowej trasy, wskazując, że dzięki niej Praga będzie bliżej centrum miasta. W kilkanaście minut pasażerowie będą mogli dotrzeć z Gocławia do Dworca Wschodniego lub Stadionu Narodowego, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną częścią miasta. Prezydent dodał również, że według Masterplanu Komunikacyjnego dla Warszawy, linia M3 ma zostać przedłużona w przyszłości na lewy brzeg Wisły, a dokładniej na Mokotów. Linia ta ma stać się integralną częścią pięciu linii metra w Warszawie.

Decyzja o wyborze oferty konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt na wykonanie projecktu dla III linii metra w Warszawie została formalnie potwierdzona przez komisję przetargową 23 lutego. Oferta ta opiewała na kwotę 78.181.260,00 zł brutto.

Pierwszy odcinek M3 ma liczyć 8,1 km, w skład którego wejdzie siedem stacji. Są to: Stadion Narodowy, który już istnieje i będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego, oraz sześć nowych stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Dodatkowo powstanie odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Zakres zadań wykonawcy obejmuje przygotowanie projektów budowlanych i uzyskanie pozwolenia na budowę. Oczywiście prace te będą podzielone na etapy, obejmujące m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko i uzyskanie odpowiedniej decyzji, ustalenie lokalizacji linii kolejowej, przygotowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz sprawowanie nadzoru autorskiego.

Planowane jest, że prace projektowe I etapu realizacji linii M3 zakończą się w 2027 roku. Następnie uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę, a podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok, aby już w 2028 roku mogły rozpocząć się prace budowlane.

Zgodnie z obowiązującym planem dla Warszawy na lata do 2050, druga część linii M3 ma zostać przedłużona przez Wisłę i Mokotów aż do Ochoty, z kolejnym przystankiem na Żwirki i Wigury. W tym samym czasie, kiedy prowadzone będą prace projektowe dla linii M3, będą realizowane prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra. Decyzję o funduszach na budowę czwartej linii podejmie prawdopodobnie w marcu br. Rada Miasta st. Warszawy.

Aktualnie trwają prace budowlane nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku linii M2, to jest: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. W budowie jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. Kiedy te prace zostaną zakończone, co jest planowane na 2026 rok, cała linia wydłuży się o 4 km tuneli. Wówczas cała sieć metra w Warszawie będzie liczyła 46 km z 42 stacjami.

Więcej szczegółowych informacji na temat wyboru wykonawcy projektu III linii metra można znaleźć na stronie Metra Warszawskiego.