Planowane są prace modernizacyjne na stacji Kabaty, będącej częścią linii M1 w warszawskim metrze. Wprowadzone zmiany umożliwią efektywniejsze zawracanie pociągów oraz ułatwią zarządzanie ruchem pomiędzy metrem a sąsiadującą Stacją Techniczno-Postojową (STP). Prace te mają ruszyć z początkiem nadchodzącego roku.
Warszawskie Metro niedawno ogłosiło przetarg na wykonanie prac modernizacyjnych, które zakładają rozbudowę układu torowego na omawianej stacji. Planowany czas trwania robót wynosi 12 miesięcy, w jego ramach przewidziano między innymi powiększenie układu torowego, instalację urządzeń sterujących ruchem oraz przeprowadzenie szkoleń dla personelu.
Pomimo że planowane prace nie będą miały bezpośredniego wpływu na komfort podróży pasażerów – jako że dotyczą one przede wszystkim tzw. komory torów odstawczych – korzyści płynące z ich realizacji będą znaczne. Skróceniu ulegną czasy postoju pociągów na stacjach dojazdowych do stacji Kabaty, co jest szczególnie ważne w godzinach szczytu. Dzięki rozbudowie układu torowego, pociągi będą mogły zawracać za stacją, a jednocześnie kolejne składy będą mogły płynnie wjeżdżać na linię z STP, co zdecydowanie poprawi komfort oraz płynność podróży.
Omawiana modernizacja przyczyni się również do zmniejszenia liczby zakłóceń w ruchu. Aktualnie blokowany jest peron stacji Kabaty ze względu na konieczność wykonania manewrów technicznych pociągów. Po zakończeniu prac, takie działania będą mogły być realizowane pomiędzy stacją a wyjściem z tunelu prowadzącego do STP Kabaty. W perspektywie planowanego uruchomienia linii M3, takie zmiany umożliwią bardziej elastyczne zarządzanie ruchem.
Oferty w przetargu na wykonanie prac modernizacyjnych można składać do 20 listopada 2024 roku. Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków własnych Metro Warszawskiego.