Projektowanie pierwszego odcinka trzeciej linii metra w stolicy Polski – Warszawie, rozpocznie się niedługo. Trasa, która będzie prowadziła od Stadionu Narodowego do stacji Gocław, ma długość ponad 8 km i na swojej drodze ma siedem stacji, w tym sześć czekających na budowę. Prace nad budową linii M3 planowane są na 2028 rok, a pierwsza podróż pasażerów powinna nastąpić kilka lat później.
Rafał Trzaskowski, prezydent miasta stwierdził, że dążą do tego, aby Warszawa była nie tylko doskonałym miejscem pracy, ale również miejscem idealnym do życia. Budowa nowych linii metra jest kluczowa dla realizacji tego celu, ponieważ komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych usług świadczonych dla mieszkańców miasta. Dodatkowo, trzecia linia metra stanowi kolejny krok w celu poprawy warunków dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy i Pragi.
Ogłoszenie przetargu na projekt linii M3 zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 20 grudnia. Zadanie pod nazwą „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową” zostanie przekazane do TED, czyli internetowej wersji „Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”. Strona umożliwia dostęp do ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz innych krajach. Po opublikowaniu ogłoszenia, potencjalni wykonawcy będą mogli składać oferty na realizację projektu.
Projekt dotyczy pierwszego odcinka M3, o długości 8,1 km z siedmioma stacjami: Stadion Narodowy, Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Istnieje również plan na rozbudowę prowadzącą do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji założeń przetargowych w ciągu 36 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Faza projektowania to czas, kiedy możliwe są zmiany w otoczeniu stacji, które wpłyną na charakterystykę okolic przyszłych przystanków metra. Największe zmiany dotyczyć będą stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.
Budowa stacji metra na rondzie Wiatraczna jest szansą na wprowadzenie zmian i lepsze wykorzystanie przestrzeni. Po zakończeniu budowy, ruch drogowy będzie uproszczony, poprawi się bezpieczeństwo, a przystanki komunikacji miejskiej skoncentrowane w centralnej części węzła umożliwią łatwe i szybkie przesiadki. Na wygodę pasażerów wpłynie także płytsze umiejscowienie stacji metra, co skróci czas dojazdu do peronów. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski, który stanie się atrakcyjną przestrzenią dla wszystkich mieszkańców.
Zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają na celu dostosowanie tego miejsca do standardów otoczenia ważnego dworca kolejowego. Rejon dworca zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego.
Planowane jest zakończenie projektowania I etapu realizacji linii M3 w 2026 roku, a uzyskana dokumentacja pozwoli na ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
Według obowiązującego masterplanu dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra. Celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, który pozwoli na ocenę wpływu obiektów metra na otoczenie oraz wykonanie badań i dokumentacji geologicznej.
Aktualnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. Jest to ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku za 3 lata – w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42. stacjami.