Trwają prace budowlane nad pierwszym z dwóch nowo planowanych wiaduktów w ramach Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie. Obecnie realizowane jest betonowanie płyty, która będzie podstawą dla przyszłej jezdni i innych elementów infrastruktury drogowej. Przewidywany termin ukończenia tego wiaduktu to lato bieżącego roku. Natomiast prace nad drugim obiektem mają zakończyć się w kolejnym roku.

W lipcu ubiegłego roku został rozebrany północny wiadukt nad ulicami Bajońską i Paryską, co otworzyło drogę do rozpoczęcia budowy zupełnie nowego obiektu. Do tej pory ukończono etapy związane z wykonaniem pali, ław fundamentowych, podpór oraz przyczółków. Aktualne prace koncentrują się na tworzeniu płyty wiaduktu, która w przyszłości posłuży jako podstawa dla jezdni i ekranów akustycznych. Na tym etapie kluczowe jest zbrojenie i betonowanie płyty, co realizowane jest za pomocą stalowych prętów zbrojeniowych i specjalnej mieszanki betonowej dostarczanej na plac budowy przez tzw. „gruszki”.

Proces betonowania na nowym wiadukcie odbywa się etapami. Pierwszy odcinek został zrealizowany dwa tygodnie temu, a kolejny 14 lutego. Na ten cel zużyto około 280 metrów sześciennych betonu, dostarczonego przez 35 betonomieszarek. Do tej pory na budowę 37-metrowego odcinka wiaduktu zużyto 555 metrów sześciennych betonu. Ostatecznie, do ukończenia całej płyty o długości 210 metrów potrzebne będzie 1650 metrów sześciennych betonu i 540 ton stali. Prace betonowe mają zakończyć się w kwietniu.

Równolegle do prac budowlanych realizowane są także działania związane z tworzeniem ekranów akustycznych, które mają chronić okoliczne tereny przed hałasem drogowym. Ekrany mają znaleźć się wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych, na odcinku od ulicy Bajońskiej do ulicy Międzynarodowej. W tym rejonie planowane jest także położenie tzw. „cichej nawierzchni”.

Przebudowa obejmuje również modernizację systemów oświetlenia drogowego oraz zmiany w oznakowaniu, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze. Dodatkowo planowane jest posadzenie ponad 70 nowych drzew wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych, a także około 15 tysięcy dodatkowych krzewów, licznych bylin, pnączy i trawników.

Modernizacji ulegają także sieci: gazowa, wodociągowa, energetyczna, telekomunikacyjna oraz kanalizacja deszczowa. Prace nad tymi aspektami są już na zaawansowanym etapie. Inwestycję realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta przy współpracy z firmą WARBUD jako Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, a funkcję Inżyniera Kontraktu pełni firma Bico Group Sp. z o.o. Całość prac ma zakończyć się do połowy 2025 roku.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie ponad 101 milionów złotych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Całkowita wartość prac przewidywana jest na poziomie ponad 106 milionów złotych.

Przebudowa Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie stanowi kolejny krok w modernizacji infrastruktury drogowej Warszawy. Dotychczasowe prace obejmowały m.in. remont mostu Łazienkowskiego, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiaduktu na Przyczółku Grochowskim. Po ukończeniu prac nad wiaduktami Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, obecnie skupiono się na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część miasta.